|
|
מאמרים אחרונים באתר:
|
|
|
|
בימים הקרובים יתעדכן
אזור זה עם קופונים בלעדיים לגולשי ביזשופ.
קופונים
נוספים
|
|
|
|
|
הסטודיו של דניז
דניז מתמחה בביצוע עבודות עבור יזמים, אדריכלים, מעצבי פנים ולקהל הרחב. וגם מעבירה סדנאות לכל המתעניין באמנות הפסיפס - בכל הרמות. באתר, מידע רב בעברית ובאנגלית בליווי תמונות רבות. |
|
|
http://www.denise-art.com |
|
|
|
|
פסיפס – מוזאיקה בלועזית – היא אחת מהצורות הקדומות ביותר של
אומנות שידועות לנו. כבר לפני אלפי שנים החלו הבנאים של מבני יוקרה
כגון ארמונות, בתי תפילה ומבני ממשל לרצף אותם בריצוף
פסיפס
אומנותי, ובכך השיגו שתי מטרות: הראשונה – ריצוף פסיפס היה דרך קלה
ליצור משטח גדול וישר, חלק ונטול בליטות ומכשולים (שהרי לא היו אז
בנמצא מרצפות ישרות וחלקות); והשניה – השבחת המבנה באמצעות יצירת
אומנות מפוארת שנועדה להרשים את הבאים בשעריו. ימיה של אומנות
בפסיפס כימי הפסיפס, והפוטנציאל של יצירת משטח פסיפס עם עיצובים
כאובייקט של אומנות זוהה על-ידי הבנאים והאומנים בשלב מוקדם מאוד
של אומנות הבנין הזאת.
מדוע מוצאים אנו יצירות מוזאיקה קדומות בעוד שיצירות אומנות אחרות
– ציורים, פסלים, כלי קרמיקה וזכוכית – לא שרדו? התשובה פשוטה
למדי: בניגוד לפסלים ולכלים, רצפת מוזאיקה אינה דבר שאפשר לגנוב
בקלות, שהרי היא חלק מהמבנה וכל נסיון לפרקה משמיד אותה. לכן, גם
אם ננטשו המבנים או נהרסו, ריצוף שעשוי
פסיפס נשאר במקומו. יתרה
מזאת, אם נהרס הבנין ברעידת אדמה או בשרפה, ההריסות ושפך העפר כיסו
את הרצפה העשויה פסיפס ושמרו עליה למשך שנים רבות, עד לגילויה מחדש
בידי הארכיאולוגים.
יצירת אומנות בפסיפס היתה פופולרית במיוחד בימי הקיסרות הרומית,
ובמבנים ששרדו מהתקופה הזאת ניתן למצוא רצפות פסיפס עם עיצובים
מפוארים במיוחד וגם תמונות פסיפס שמעוררות השתאות בדיוקן ובעושר
פרטיהן. מוזאיקה היתה חביבה מאוד על הרומאים, ובין השאר שימשו
יצירות אומנות בפסיפס לפיאור בתי המרחץ המפורסמים שבהם אהבו כל כך
לבלות. בנינים המכילים יצירות אומנות אלו הוכרזו כאתרים לשימור
עולמי והם מוקדי תיירות ידועים. עיצובים שנוצרו לראשונה בפסיפס
שימשו השראה ליצירות אומנות בטכניקות אחרות בתקופות מאוחרות יותר,
ויצירות אומנות בפסיפס זכו לחיקויים רבים לאורך שנים רבות.
מוזאיקה היא צורת אומנות נפוצה ואהודה גם עתה. בניגוד לעבר, בו
נעשו יצירות אומנות בפסיפס רק בידי אומנים מפורסמים לפי הזמנת בעלי
השררה, הרי בימינו הפכה יצירת אומנות בפסיפס לעממית הרבה יותר.
סיבה חשובה לכך היא הזמינות של חומר הגלם – אין עוד צורך למצוא
ולחצוב אבנים צבעוניות ולסתת מהן אבני מוזאיקה קטנות ב עבודת יד,
אלא ניתן לקנות מבחר גדול של אבני מוזאיקה מוכנות במבחר צבעים
וצורות וממבחר חומרים מגוון – אבן, קרמיקה, קוורץ, גרניט ואפילו
זכוכית ופלסטיק. גם שיטות ההדבקה השתכללו מאוד, וניתן לבצע בקלות
יחסית עיצובים מורכבים של משטחים, כלים, פסלים ואפילו רהיטים מצופי
מוזאיקה בטקסטורות שונות.
סיבה נוספת לפופולריות הרבה של יצירת חפצי אומנות בפסיפס או כלים
שימושיים עם
עיצובים בפסיפס או תמונות פסיפס קטנות היא הזמינות
הרבה של חוגים וסדנאות לאומנות הפסיפס. יצירת אומנות בפסיפס הפכה
להיות נגישה וזולה בזכות החומרים הזמינים ובזכות הקבוצות הרבות
להדרכה ולתרגול בפיקוחם של אומני פסיפס ידועים ומוכרים שכבר ביצעו
עיצובים רבים של יצירות אומנות בפסיפס במקומות רבים בארץ. אומנים
אלו מעמידים דורות של תלמידים חדשים וחובבי פסיפס חדשים, וכך מתפשט
התחביב האומנותי הזה עוד ועוד. ראוי לציין, כי
עבודה בפסיפס מתאימה
מאוד גם לילדים, לקשישים, למוגבלים בתנועה ולמוגבלים אחרים, והדבר
תורם לפופולריות שלה בקרב קבוצות אוכלוסיה אלו.
בתחום העיצוב העירוני, עיצובים של מבני ציבור, כיכרות, מזרקות,
רהיטי רחוב ופסלים מפסיפס פופולריים בימינו ממש כבעבר. אומנים
ידועים שמחים להציע עיצובים של אלמנטים כאלה שמתבססים על שימוש
בפסיפס, אדריכלים שמחים לכלול אלמנטים אלה בתכנוניהם, ופרנסי
הציבור שמחים להעשיר את חוצות הערים בעזרת המבנים והיצירות הללו.
שיתופי פעולה:
עיצוב אתרים -
עיצוב אתרים
-
עיצוב אתרים
|
|
|
|
|
|
|